Sveiciens visiem. Esmu modelētājs ar ļoti nelielu pieredzi, kā traks uz lidmodeļiem. Populārākais mērogs priekš manis ir 1/72 un 1/48. Ar krāsošanu ir gājis kā pa kalniem, daudzas lietas ir vienkārši sabojātas un izmestas atkritumu urnā. Konkrēti man ir neliels jautājums pārējiem:
- Veidojot 1/72 mēroga modeļus, bieži nākas saskarties ar grūtībām pirms gruntēšanas un krāsošanas precīzi aizklāt visas caurspīdīgās stikla daļas, kabīnes logus, iluminatorus. Pats izmantoju parasto, dzelteno modelēšanas līmlenti, precīzi izgriešot un aizklājot detaļas, bet ne vienmēr sanāk tas, kas tika gaidīts. Iesakiet lūdzu, varbūt vēl kādi veidi kā pēc iespējas precīzāk un ērtāk pasargāt no krāsas detaļas?
nu vēl aizklāšanai bija tāds violets staiīgs-zieķelis pieejams (biedri te noteikti tūliņ precīzāk pateiks kā viņu pareizi sauca) = to violeto masu uzklāja uz vietām ko nevajag krāsot. Pēc tam viegli nāk arī nost.
Nu to staipīgo sauc par maskolu, ražo humbrol. Var arī pats tādu izgatavot no pva līmes un šampūna! Cik pašam sanācis ar lidmašīnām niekoties,esmu izmantojis tamiya masking tape un par rezultātu nesūdzos!!!
Es lietoju tamiya masking tape vai aptuveni līdzīgu tesa skotču. Nogriežu gabalu, uzklāju pa virsu, ar nagu ierīvēju kantis, pēc tam vēl dziļāk ar zobu bakstāmo (vislabāk - bambusa), pēc tam nogriežu kontūras ar aso skalpelīti, kuram galviņa rotē. Pēc nokrāsošanas un krāsas izžūšanas akkurāti sākot ar mazāk pamanāmo stūri piepaceļu skotču ar zobu bakstāmo un ar pinceti #7 noņemu tradicionāli.
Ja krāsojamā virsma pārāk tieva (piem., ļotaka stikls kas sastāv no liela kvantuma maziem stikliņiem tievajā rāmī), tad vienk. uzkrāsoju ar otiņu vairākos slāņos, nerūpējoties par krāsas trāpīšanu uz stikliem - knifs ir tāds, ka jālieto matēta Tamiya XF sērijas krāsa. Pēc izžūšanas (5 min vai vairāk) nevajadzīgo vienkārši var noberzēt ar to pašu zobu bakstāmo vai kādu parocīgu mīkstas plastmasas gabalu - galvenais, lai berzējot neskrāpējas stikls.
Vēl svarīgs moments - nomaskējot ļotaka stiklu, pa pirms jānopūš ar kabīnes iekšpuses krāsu, pēc tam - ar ārējā kamuflāža krāsu. Tad caur stiklu varēs redzēt interjera krāsu uz stikla rāmja.
Vot jā, ne mazāk svarīgi kā aizklāt, ir arī pareizi noņemt nost, lai neparauj līdzi krāsu.
carrey
Vēl svarīgs moments - nomaskējot ļotaka stiklu, pa pirms jānopūš ar kabīnes iekšpuses krāsu, pēc tam - ar ārējā kamuflāža krāsu. Tad caur stiklu varēs redzēt interjera krāsu uz stikla rāmja.
Bieži modelējot 1/72 mēroga lidmodeļus sanāk noņemties tieši ar tādiem stikliem, kuri sastāv no smalka rāmja, tādējādi veidojoties daudzām sīkākām rūtīm, piemērs, vācu He-177. Ar Tamiya masking tape sanāk smagi ķēpīga noņemšanās, bet krāsot uzreiz visu pāri, vēlāk noberžot, roka neceļas, jo tādējādi maza iespēja iegūt ideāli taisnas rāmja līnijas.
1) Nopūšam ar vajadzīgo krāsu alumīnija pašlipošo foliju (pārdodas saimniecības preču veikalos, 50 m ruļļi, platums i 50 mm i 100 mm), ar skalpeli nogriežam strīpiņas, līmējam uz stikla rāmja vietās. Skat. manējo Catalinu:
2) Tas pats, tikai ar dekāliju. Uz dajebkādas nevajdzīgās dekālijas brīvajā vietā (tas gaiši zilais papīrs, aga) uzpūšam vajadzīgo krāsu, pēc tam pa virsu ar otiņu uzklājam Microscale Liquid Decal Film (var nopirkt pudelīti pie Arņa) vai kādu citu "mīksto" laku (ja krāsas slānis pietiekoši biezs - tad var iztikt bez fiksējošas lakas), kad izžus - sagriežam strīpās un lietojam kā parastās dekālijas.
3) Uzpūšam krāsu uz iztaisnota polietilēna (burtnīcu vāki kaut vai), kad izžus - lietojam kā dekāliju, "iededzinam" reljefā ar trīskāršo odekolonu. Krāsa pie polietilēna nelīp.
carrey, vēlreiz paldies, bet vai vari ieteikt kādu literatūru vai video tutoriāļus par kabīnes (tā saucamā cockpit) vecināšanas galvenajiem paņēmieniem, soļiem? Neesmu pilnībā apguvis oilwash un pārējās tehnikas.
Vecināšana... Nu, man personīgi attieksme pret realitāti modelismā ir nedaudz atšķirīga no plaši pieņemtās - man vairāk patīk pēc iespējas atbilstošā uzbūve pat vissmalkākajās detaļās, nekā trūkstošo detaļu imitēšana ar mākslinieciskiem paņēmieniem. Respektīvi, var kniedes (pareizāk izsakoties - tos ieurbtos caurumus kas sastopami Trumpeter produkcijā) apstrādāt ar oilwash un tādējādi tās izcelt, bet var arī ielīmēt tajos caurumos mazās bumbiņas, un nevecināt - tā tiks panākts krietni reālāks izskats. Līdzīgi ir ar šuvēm - ja apskatīt reālo ļotaku bildes, šuves nav redzamas, vienīgi tikai pavisam tuvu skatoties, tuvplānā; un šuves ir ļoti tievas. Tas, kas ir uz modeļiem - nav reāls, un jebkādā veidā tās izcelt (oilwash utml) - nozīmē garantēti sabojāt realitāti. Tāpēc es parasti izvēlos ļotakus nevecināt - izskatās varbūt nedaudz plakani un nedzīvi, bet manuprāt reālāk pēc uzbūves. Starp citu, militārās tehnikas izstādēs un militārās tehnikas projektēšanas birojos lieto tādu pašu krāsošanas stilu, un modeļus sauc par maķetiem.
Bet, ja godīgi, es esmu uzsācējs, daudz ko vēl jāapgūst, un te tikai taisnojos. Protams, vecināšanai ir tiesības pastāvēt, un ir redzēti daudzi mākslas darbi... Bet es neesmu mākslinieks, un nepretendēju... Tāpēc skat. augstāk.
Attiecībā uz grāmatām... Nu, daudz tādu grāmatu, grūti ieteikt kaut-ko konkrētu. Vienīgi varu kārtējo reizi ieteikt izdevniecības Zeihgauz sēriju "Секреты технологии" http://www.zeughaus.ru/category/sekrety-tehnologii/ īpaši šo te: http://www.zeughaus.ru/product/sobiraem-modeli-samolyotov/
Nopirkt var pie Arņa Bērnu pasaulē.
Par pilnīgu apgūšanu komentēt neņemos, jo modelisms ir neizsmeļams - jo vairāk ar to nodarbojos, jo vairāk apzinos, cik daudz vēl jāuzzin un jāapgūst.
Ar noskalošanu ar atšķaidītām eļļas krāsām ir tā, ka to jādara obligāti uz glancēti nokrāsotas virsmas - matēts nokrāsojums iesūks sevī to eļļas krāsu un rezultāts būs bēdīgs. Pēcāk matētu effektu panāk, nopūšot pa virsu ar matētu laku - tas nogalina glanca atspīdumu.
Pārējās tehnikas - grafīta zīmulis, eļļas punktiņu izsmērēšana utt. - aplūkotas tanī video, ļoti uzskatāmi.
carrey, protams, pilnībā modelēšanas mākslu nav iespējams apgūt, bet vienmēr pienāk laiks, kad ir jāsāk attīstīt un pilnveidot prasmes, diemžēl, to nevar izdarīt ja nav zināšanu un prakses. Tādēļ arī meklēju jaunu literatūru, video un visu pārējo noderīgo. Sākums vienmēr smags.
Nu, tādā gadījumā varu pastāstīt par saviem pirmajiem soļiem modelisma teorijas apgūšanā. Pumpēju no sieta žurnālu skanus (М-Хобби, Стендмастер, Масштабные модели utml), drukāju, lasīju; kad īpaši nieza pirkstos - uzreiz mēģināju uzzināto praksē. Pamazām sāku lasīt arī ārzemju literatūru, aprakstus internetā, forumos. Cenšos uzzināt visu kas jauns un nezināms, izpētīt katru instrumentu, materiālu, paņēmienu - tā, lai var droši saprast, vai man tas ir skaidrs (kā tas strādā) un vajadzīgs.
Domāju, ka tev būs optimālāk prasīt šeit pat par konkrētām lietām (īpaši labi būtu jautāt par lietām, kuras tevi neapmierina un tu apzināti gribētu tās uzlabot) - arī citi domubiedri iesaistīsies diskusijā, un rezultātā tu iegūsi dažādus viedokļus un pats varēsi izvēlēties sev pieņemamu. Savādāk, izlasot kaut-ko grāmatā vai noskatoties filmā - cilvēkiem ir tendence uzreiz tam noticēt kā vienīgai īstai patiesībai, un rezultātā visi modelē vienādi (skat. bēdīgi slavenos "modes viļņus" modelismā - a-ļa Verlinden, a-ļa Mig...).
Mario
17:51:00 @ 21.11.2010.
Sveiciens visiem. Esmu modelētājs ar ļoti nelielu pieredzi, kā traks uz lidmodeļiem. Populārākais mērogs priekš manis ir 1/72 un 1/48. Ar krāsošanu ir gājis kā pa kalniem, daudzas lietas ir vienkārši sabojātas un izmestas atkritumu urnā. Konkrēti man ir neliels jautājums pārējiem:
- Veidojot 1/72 mēroga modeļus, bieži nākas saskarties ar grūtībām pirms gruntēšanas un krāsošanas precīzi aizklāt visas caurspīdīgās stikla daļas, kabīnes logus, iluminatorus. Pats izmantoju parasto, dzelteno modelēšanas līmlenti, precīzi izgriešot un aizklājot detaļas, bet ne vienmēr sanāk tas, kas tika gaidīts. Iesakiet lūdzu, varbūt vēl kādi veidi kā pēc iespējas precīzāk un ērtāk pasargāt no krāsas detaļas?
Kārlis
18:43:59 @ 21.11.2010.
nu vēl aizklāšanai bija tāds violets staiīgs-zieķelis pieejams (biedri te noteikti tūliņ precīzāk pateiks kā viņu pareizi sauca) = to violeto masu uzklāja uz vietām ko nevajag krāsot. Pēc tam viegli nāk arī nost.
Rebuss
19:19:11 @ 21.11.2010.
Nu to staipīgo sauc par maskolu, ražo humbrol. Var arī pats tādu izgatavot no pva līmes un šampūna! Cik pašam sanācis ar lidmašīnām niekoties,esmu izmantojis tamiya masking tape un par rezultātu nesūdzos!!!
Mario
19:48:01 @ 21.11.2010.
Kungi, paldies. Tieši par to Maskolu biju iedomājies.
Kārlis
22:53:42 @ 21.11.2010.
vo vo - maskols viņu sauca.
man gan pašam viņš tā kā nepatika - bet varbūt nemācēju uzklāt pareizi.
carrey
16:07:23 @ 23.11.2010.
Es lietoju tamiya masking tape vai aptuveni līdzīgu tesa skotču. Nogriežu gabalu, uzklāju pa virsu, ar nagu ierīvēju kantis, pēc tam vēl dziļāk ar zobu bakstāmo (vislabāk - bambusa), pēc tam nogriežu kontūras ar aso skalpelīti, kuram galviņa rotē. Pēc nokrāsošanas un krāsas izžūšanas akkurāti sākot ar mazāk pamanāmo stūri piepaceļu skotču ar zobu bakstāmo un ar pinceti #7 noņemu tradicionāli.
Ja krāsojamā virsma pārāk tieva (piem., ļotaka stikls kas sastāv no liela kvantuma maziem stikliņiem tievajā rāmī), tad vienk. uzkrāsoju ar otiņu vairākos slāņos, nerūpējoties par krāsas trāpīšanu uz stikliem - knifs ir tāds, ka jālieto matēta Tamiya XF sērijas krāsa. Pēc izžūšanas (5 min vai vairāk) nevajadzīgo vienkārši var noberzēt ar to pašu zobu bakstāmo vai kādu parocīgu mīkstas plastmasas gabalu - galvenais, lai berzējot neskrāpējas stikls.
Vēl svarīgs moments - nomaskējot ļotaka stiklu, pa pirms jānopūš ar kabīnes iekšpuses krāsu, pēc tam - ar ārējā kamuflāža krāsu. Tad caur stiklu varēs redzēt interjera krāsu uz stikla rāmja.
Viesturs Kavacs
17:39:06 @ 23.11.2010.
Vot jā, ne mazāk svarīgi kā aizklāt, ir arī pareizi noņemt nost, lai neparauj līdzi krāsu.
Čotka!Mario
19:49:16 @ 23.11.2010.
carrey, liels paldies par padomiem.
Bieži modelējot 1/72 mēroga lidmodeļus sanāk noņemties tieši ar tādiem stikliem, kuri sastāv no smalka rāmja, tādējādi veidojoties daudzām sīkākām rūtīm, piemērs, vācu He-177. Ar Tamiya masking tape sanāk smagi ķēpīga noņemšanās, bet krāsot uzreiz visu pāri, vēlāk noberžot, roka neceļas, jo tādējādi maza iespēja iegūt ideāli taisnas rāmja līnijas.
Viesturs Kavacs
23:52:50 @ 23.11.2010.
Ar modeļiem bez pacietības nekur...carrey
16:45:37 @ 24.11.2010.
Mario! Ja rāmis ir izcelts (ir reljefs, nevis "stikli" ir tikai "iešvīkāti"), tad noberzēt ar zobu bakstāmo problēmu nebūs, skat. manējo Catalinu:
www.mediafire.com/imageview.php?quickkey=yee2d22zwkz&thumb=6
Ja reljefa nav, tad ir citi varianti:
1) Nopūšam ar vajadzīgo krāsu alumīnija pašlipošo foliju (pārdodas saimniecības preču veikalos, 50 m ruļļi, platums i 50 mm i 100 mm), ar skalpeli nogriežam strīpiņas, līmējam uz stikla rāmja vietās. Skat. manējo Catalinu:
www.mediafire.com/imageview.php?quickkey=h15mzmmfj51&thumb=6
2) Tas pats, tikai ar dekāliju. Uz dajebkādas nevajdzīgās dekālijas brīvajā vietā (tas gaiši zilais papīrs, aga) uzpūšam vajadzīgo krāsu, pēc tam pa virsu ar otiņu uzklājam Microscale Liquid Decal Film (var nopirkt pudelīti pie Arņa) vai kādu citu "mīksto" laku (ja krāsas slānis pietiekoši biezs - tad var iztikt bez fiksējošas lakas), kad izžus - sagriežam strīpās un lietojam kā parastās dekālijas.
3) Uzpūšam krāsu uz iztaisnota polietilēna (burtnīcu vāki kaut vai), kad izžus - lietojam kā dekāliju, "iededzinam" reljefā ar trīskāršo odekolonu. Krāsa pie polietilēna nelīp.
Veiksmi!
Mario
18:46:26 @ 24.11.2010.
carrey, vēlreiz paldies, bet vai vari ieteikt kādu literatūru vai video tutoriāļus par kabīnes (tā saucamā cockpit) vecināšanas galvenajiem paņēmieniem, soļiem? Neesmu pilnībā apguvis oilwash un pārējās tehnikas.
carrey
13:53:06 @ 25.11.2010.
Vecināšana... Nu, man personīgi attieksme pret realitāti modelismā ir nedaudz atšķirīga no plaši pieņemtās - man vairāk patīk pēc iespējas atbilstošā uzbūve pat vissmalkākajās detaļās, nekā trūkstošo detaļu imitēšana ar mākslinieciskiem paņēmieniem. Respektīvi, var kniedes (pareizāk izsakoties - tos ieurbtos caurumus kas sastopami Trumpeter produkcijā) apstrādāt ar oilwash un tādējādi tās izcelt, bet var arī ielīmēt tajos caurumos mazās bumbiņas, un nevecināt - tā tiks panākts krietni reālāks izskats. Līdzīgi ir ar šuvēm - ja apskatīt reālo ļotaku bildes, šuves nav redzamas, vienīgi tikai pavisam tuvu skatoties, tuvplānā; un šuves ir ļoti tievas. Tas, kas ir uz modeļiem - nav reāls, un jebkādā veidā tās izcelt (oilwash utml) - nozīmē garantēti sabojāt realitāti. Tāpēc es parasti izvēlos ļotakus nevecināt - izskatās varbūt nedaudz plakani un nedzīvi, bet manuprāt reālāk pēc uzbūves. Starp citu, militārās tehnikas izstādēs un militārās tehnikas projektēšanas birojos lieto tādu pašu krāsošanas stilu, un modeļus sauc par maķetiem.
Bet, ja godīgi, es esmu uzsācējs, daudz ko vēl jāapgūst, un te tikai taisnojos. Protams, vecināšanai ir tiesības pastāvēt, un ir redzēti daudzi mākslas darbi... Bet es neesmu mākslinieks, un nepretendēju... Tāpēc skat. augstāk.
Attiecībā uz video: www.farposst.ru/2008/06/23/Master_Class_Model_Building_Videos__Aircraft_Series___Building_the_Bf_109G_6.html
Attiecībā uz grāmatām... Nu, daudz tādu grāmatu, grūti ieteikt kaut-ko konkrētu. Vienīgi varu kārtējo reizi ieteikt izdevniecības Zeihgauz sēriju "Секреты технологии" http://www.zeughaus.ru/category/sekrety-tehnologii/ īpaši šo te: http://www.zeughaus.ru/product/sobiraem-modeli-samolyotov/
Nopirkt var pie Arņa Bērnu pasaulē.
Par pilnīgu apgūšanu komentēt neņemos, jo modelisms ir neizsmeļams - jo vairāk ar to nodarbojos, jo vairāk apzinos, cik daudz vēl jāuzzin un jāapgūst.
Ar noskalošanu ar atšķaidītām eļļas krāsām ir tā, ka to jādara obligāti uz glancēti nokrāsotas virsmas - matēts nokrāsojums iesūks sevī to eļļas krāsu un rezultāts būs bēdīgs. Pēcāk matētu effektu panāk, nopūšot pa virsu ar matētu laku - tas nogalina glanca atspīdumu.
Pārējās tehnikas - grafīta zīmulis, eļļas punktiņu izsmērēšana utt. - aplūkotas tanī video, ļoti uzskatāmi.
Kārlis
14:27:09 @ 25.11.2010.
Zelta vārdi!
Mario
21:18:43 @ 25.11.2010.
carrey, protams, pilnībā modelēšanas mākslu nav iespējams apgūt, bet vienmēr pienāk laiks, kad ir jāsāk attīstīt un pilnveidot prasmes, diemžēl, to nevar izdarīt ja nav zināšanu un prakses. Tādēļ arī meklēju jaunu literatūru, video un visu pārējo noderīgo. Sākums vienmēr smags.
carrey
11:14:30 @ 26.11.2010.
Nu, tādā gadījumā varu pastāstīt par saviem pirmajiem soļiem modelisma teorijas apgūšanā. Pumpēju no sieta žurnālu skanus (М-Хобби, Стендмастер, Масштабные модели utml), drukāju, lasīju; kad īpaši nieza pirkstos - uzreiz mēģināju uzzināto praksē. Pamazām sāku lasīt arī ārzemju literatūru, aprakstus internetā, forumos. Cenšos uzzināt visu kas jauns un nezināms, izpētīt katru instrumentu, materiālu, paņēmienu - tā, lai var droši saprast, vai man tas ir skaidrs (kā tas strādā) un vajadzīgs.
Domāju, ka tev būs optimālāk prasīt šeit pat par konkrētām lietām (īpaši labi būtu jautāt par lietām, kuras tevi neapmierina un tu apzināti gribētu tās uzlabot) - arī citi domubiedri iesaistīsies diskusijā, un rezultātā tu iegūsi dažādus viedokļus un pats varēsi izvēlēties sev pieņemamu. Savādāk, izlasot kaut-ko grāmatā vai noskatoties filmā - cilvēkiem ir tendence uzreiz tam noticēt kā vienīgai īstai patiesībai, un rezultātā visi modelē vienādi (skat. bēdīgi slavenos "modes viļņus" modelismā - a-ļa Verlinden, a-ļa Mig...).